Sturing via sociale media

Laatst bijgewerkt op 930 dagen geleden door Wolfgang Ebbers

Sociale media zijn een uitstekend kanaal om verkeer naar de website te genereren, zeker via Twitter en Hyves. Overigens is bij de inzet van sociale media enige voorzichtigheid geboden. Het bedrijfsleven heeft al de nodige ervaring opgedaan. Zo merken bedrijven dat producten slijten via sociale media averechts werkt. Het lijkt er op dat mensen al te sturend gedrag via sociale media niet accepteren. Voor overheden laat zich dat vertalen naar: 'spreek burgers niet aan op hun rechten en plichten via sociale media'.

Maar dat het een uitstekend sturingsmiddel is (het lokken van mensen via sociale media naar een website), wordt bijvoorbeeld bevestigd door de ANWB, zie rapport.

Tips

Voor snel en eenzijdig communiceren met burgers of ondernemers, bijvoorbeeld in crisissituaties of voor het ontkrachten van geruchten, zijn sociale media een goed aanvullend kanaal. De gemeente Amsterdam wil er bijvoorbeeld mee aan de slag, zie hier voor meer informatie.

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers