Gedeelde informatiepositie

Laatst bijgewerkt op 1286 dagen geleden door Marcel Ziemerink

Een gedeelde informatiepositie betekent dat burgers en ondernemers bij het klantbeeld kunnen. Niet alleen door het (deels) in te zien, maar ook door er (deels) wijzigingen in aan te kunnen brengen. Als een burger of ondernemer bijvoorbeeld ziet dat zijn adres niet meer klopt of de hoogte van het inkomen verkeerd is weergegeven, kan hij het zelf wijzigen. Eerste vormen van een gedeelde informatiepositie zijn al te vinden bij de Belastingdienst. Daar kan een belastingplichtige wijzigingen aanbrengen in het inkomen die de hoogte van de Voorlopige Teruggave bepalen. Een ook in mijnoverheid.nl kan de burger enkele wijzigingen aanbrengen, bijvoorbeeld zijn e-mailadres en mobiele telefoonnummer.

Achterliggende aanname is dat betrokkenheid van de klant bij het klantbeeld, een gedeelde informatiepositie zogezegd, tot een betere kwaliteit leidt. Klanten hebben er zelf ook belang bij dat de gegevens kloppen. Anders krijgen ze er alleen maar last van verderop in de tijd.

Ook voor het bedrijfsleven is het interessant. Het team van Kanalen in Balans achterhaalde dat ook partijen als ABN AMRO en Univé ambities op dit terrein hebben, zie rapport.

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers