Databaseplatformen

Laatst bijgewerkt op 1074 dagen geleden door Marcel Ziemerink

Klantcontactcentra (KCC) maken veelvuldig gebruik van klantdossiers om relevante informatie over klanten te bewaren. Een dergelijk klantdossier kan traditioneel worden ingericht met dossierkasten en ordners. Tegenwoordig is het echter gebruikelijker om klantdossiers digitaal te bewaren en toegankelijk te maken. Dit wordt vaak gerealiseerd met database technologie. Een database is een digitaal gegevensarchief. Databases zijn niet alleen geschikt voor klantdossiers, maar ook voor allerlei andere gegevens. Dit maakt databases tot een belangrijke realisatiecomponent in administratief intensieve organisaties zoals overheden. Er bestaan verschillende typen databases, zoals hiërarchische databasesnetwerk-databases en relationele databases. Relationele databases zijn het meest populair. In relationele databases worden gegevens opgeslagen in tabellen die onderling middels relaties met elkaar verbonden zijn. Een aantal populaire relationele databaseplatformen zijn MySQL, Oracle en DB2.

Veel database maken van gebruik van (open) standaarden voor koppelingen met andere applicatieprogramma’s, zoals webservers. Een voorbeeld van zo’n koppeling is voor Java is Hibernate. Met een zogenaamde querytaal kan de informatie uit een database worden gelezen of toegevoegd.

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers