Aan de slag

Laatst bijgewerkt op 1072 dagen geleden door Marcel Ziemerink

Het Kanaalkompas biedt u allerlei instrumenten aan, van management-games en meetmethoden tot en met stappenplannen en overzichten van architecturen. De instrumenten zijn verdeeld over vijf gebieden. Deze gebieden dekken een groot aantal stappen af dat u moet doorlopen bij het opzetten of het verbeteren van multichannel-management. Die stappen staan hieronder afgebeeld.

 

800px-Strategiebepaling_ontwikkelen_uitvoeren_sturen-novay.png


De grijze gebieden worden niet direct ondersteund. Deze behoorden niet tot de scope van Kanalen in Balans.

U wilt aan de slag? Kijk hieronder welk gebied direct voor u van toepassing is en welk gebied meer iets is voor een collega met een andere functie of deskundigheid.

  1. Strategiebepaling: dit gebied helpt u te bepalen waar uw organisatie in het algemeen staat en naartoe wil.
  2. Kanaalconfiguratie: dit gebied helpt u, gelet op uw doelstellingen, bij het vaststellen:
    • welke diensten u via welke (combinatie van) kanalen kunt vormgeven;
    • welke kanalen voor welke klantgroepen van die diensten het meest geschikt zijn;
    • welke organisaties of organisatieonderdelen daar verantwoordelijk voor zijn.
  3. Meetontwerp en effectmeting: het succes van multichannel-management valt of staat bij goed meten. Goed meten lukt alleen als u al vroeg in het realisatieproces nadenkt over wat u wilt meten.
  4. Kanaalontwerp: dit gebied richt zich op het ontwerpen van de architectuur en inrichting van kanalen en van de achterliggende organisatie en IT die nodig is om deze te ondersteunen. Het kan daarbij gaan om organisatorische zaken zoals bedrijfsprocessen, maar ook om software-applicaties en technologische infrastructuur. Essentieel is steeds de samenhang met de andere onderdelen van de organisatie, applicaties en techniek.
  5. Kanaalsturing: dit gebied richt zich op het beïnvloeden van het kanaalgedrag van de klant.

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers